16 Ocak 2012 Pazartesi

Kağıt kalem kullanarak cevaplara ulaşmak...

Blog'uma ilgi gösteren bir arkadaşıma yazdığım cevap bu yazımı doğurdu!  Canım sıkıldıkça ve planlama dönemlerimde hep kağıt kaleme sarılmışımdır. Ancak gerçek önemini karşıma çıkan bazı seminerler ve çalışmalar gösterdi...


Bu konudaki ilk aydınlanmam 2001 senesinde katıldığım bir İK fuarında oldu. Tony Buzan konuşmacı olarak gelmişti. Kendisinin ismini ilk orada duydum. Konuşmasına gireyim mi diye düşünürken bir baktım salonda bir koşuşturmaca... O dönemin Çalışma Bakanı Yaşar Okuyan'da onu dinlemeye gelmiş. O zaman ben de gireyim dedim. İnanılmaz faydalandığım bir 45 dakika geçirdim.


Ortaokul ve liseyi Notre Dame De Sion Fransız Kız Lisesinde okudum. Fransızlar yazı yazma ve defter tutma konusunda çok titizdir. Hazırlıkta matematik işlemlerini tükenmez kalemle yapar, işlem çizgilerini cetvelle çizerdik. Defterlerimizde farklı renkli kalemler kullanma zorunluluğumuz vardı ve itinalı defteri olanın karne notu bir puan arttırılırdı. Bazılarına bu uygulamalar külfet gelirken (kibarca söyledim, başka okullarda olanlar sizin okul kafayı yemiş derlerdi :) ben severdim. Defterlere bir bakışta, neyin nerede olduğunu bulabilirdim. Halen en basit not için bile en az iki farkli kalem kullanırım...


Tony Buzan seminerinde önce not tutmak ile ilgili bilgi verdi. Eğer notu sadece tek renk kalem kullanarak yazarsanız monocolor (tek renk) olur dedi: 


Mono-color, 
Mono-tone (color kelimesi yerine tone da kullanılır, rengin tonu gibi)
Monoton


Neticede tuttuğunuz not monoton olur, genellikle de hatırınızda çok az şey kalır dedi (bu basit kelime oyununa çok şaşırmıştım!!)


Halbuki renkli kalemler kullanarak not alırsanız,  bazı cümlelerin, önemli kelimelerin altını çizerseniz veya çerçeve içine alırsanız, zihin tutulan notu resim olarak kaydediyor ve çok büyük yüzdesini aklınızda tutabiliyorsunuz diye açıkladı!


Daha sonra meşhur  zihin haritasını (mind mapping) anlattı. Belki bilmeyenleriniz vardır, mind mapping yöntemiyle beyninizin yaratıcı kısmı çalışmaya ve fikir üretmeye başlıyor. Planlamak istediğiniz veya çözümlemeniz gereken konuyu kağıdın tam ortasına yazıp, aklınıza gelen her fikri, kelimeyi, sayıyı, resmi vs vs kağıda bir dal çıkartarak ekliyorsunuz (bkz resim)




Burada, işin püf noktası renk kullanmak ve aklınıza gelenleri sansürlemeden kağıda aktarmak. Bu yöntem iş planlamalarında da çok kullanılıyor. Hatta bunun için bilgisayar programı da var. (http://www.thinkbuzan.com/intl/index/welcome)


Tony Buzan konuşmasında ruhsallığa, sezgiselliğe vs hiç değinmedi. İş camiasına hitap ederken seçilen kelimeler çok önemli olabiliyor. Ancak başka çalışmalardan öğrendiklerimle bu yöntemin aşağıdakileri de kapsadığını anladım:

  1. Kişiyi "an"a odaklayarak geçmiş travmalardan veya gelecek anksiyetesinden uzaklaştırıyor.
  2. Bilinçüstünü renklerle vs meşgul ederek, bilinçaltının kendini ifade etmesine yardımcı oluyor
  3. Bilinçaltının ifadesi de meditasyon oluyor, içimizdeki bilgelik ortaya dökülüyor...
Daha ruhsal bir kağıt kalem kullanımı için bir sonraki blog'umu bekleyin ;)

2 yorum:

  1. Ellerine saglik Senizcigim. kisa ama guzel bir yazi olmus

    YanıtlaSil
  2. Çok teşekkürler. Devamını da yazıcam da araya Steve Jobs girdi, etkisi geçmeden yazayım dedim.

    YanıtlaSil